"Film är farligt", Chronicle from 2022.
Film är farligt. Iallafall om vi tror den relativt stora mängd skräckfilmer som uppkommit under årens lopp där utgångspunkten är vilken påverkan, eller kanske åverkan, som mediet orsakar på både den skapande parten och oss som publik. Det är filmskapare som på ett djävulusiskt sätt sätter samman ljud och bild för att påverka publiken med dödlig utgång så som i John Carpenters Cigarette Burns (2005) eller avsnittet Drive In (2021) från spin-off tv-serien American Horror Stories. Eller så möter vi filmer som interagerar med vår verklighet antingen genom psykologisk påverkan som i David Cronenbergs Videodrome (1983) eller genom en slags övernaturlig koppling till vår egen värld som i Ringu (1998) och dess uppföljare. Listan på filmer som tematiserar hur film är ett farligt medium kan göras lång.
I Amjeon (2019) eller Warning: Do not play som den engelska titeln lyder, regisserad av Kim Jin-won, presenteras vi för en mer eller mindre typisk berättelse på just detta tema. Vi följer huvudpersonens jakt efter en potentiellt farlig, mytomspunnen film på samma sätt som i merparten av här tidigare nämnda filmer. Samtidigt lyckas Amjeon fläta samman övernaturliga fenomen och film skapad för att påverka publiken med en farlig utgång med den lika farliga jakten på att både hitta och skapa just en sådan film. Det finns mycket att säga om hur effektivt detta faktiskt framställs, men vad Amjeon gör är ändå att närma sig en sammanlänkning av de enskilda teman som är återkommande, men sällan förenade, i denna underkategori av filmer. Vi som publik är inte säkra, men det är inte heller de som skapar de filmer vi konsumerar. Det finns en oro för både vad vi skapar, vad vi som publik konsumerar och hur detta påverkar samtliga led.
Delvis är detta en produkt av både teknofobi och tillit till samma teknik. Vi är idag mer eller mindre fullständigt beroende av teknik och olika medier samtidigt som få vet hur dessa i grunden fungerar. Film är också ett medie som vi har svårt att värja oss ifrån som osant då många, trots kunskap om att bild och filmmaterial kan manipuleras, i någon mån ändå ser som en avbildning av verkligheten. Givetvis vet vi också att just fiktiva filmer som tenderar ämnet farliga filmer inte är verkliga, men ändå väcker det en form av oro hos mottagaren. Det är uppenbart när en film som Antrum (2018) kan säljas in med just argumentet att filmen skulle påverka publiken.
Denna kombination av tillit och oro passar ypperligt bra inom just skräckgenren som gärna använder sig av hur något vardagligt förvrids till något utom vår kontroll. Många av oss har dessutom fostrats med moraliska värderingar kring hur vi påverkas av vad vi konsumerar. Hur våldsamma tv-spel påverkar vårt beteende eller vad det på 80-talet omnämnda videovåldet gör med ungdomen. Även om dagens teknik och moralism i mångt och mycket kommit ifrån dessa mossiga tankar uppstår regelbundet moraliska paniker i både liten och stor skala. Påverkar så kallad gangster rap verkligen våldsutvecklingen i samhället eller är det en produkt av det samma? Blir ungdomar våldsammare av spel som Grand Theft Auto? Orsakar jazzmusiken verkligen ungdomens förfall?
Gång på gång återkommer dessa debatter om hur vi påverkas av kultur och konsumtion. Kanske inte helt utan grund, men ofta med en underliggande ton av moralism. Vi som skapar eller konsumerar skräckfiktion i större utsträckning får inte sällan vårt intresse ifrågasatt. Påverkas vi trots allt inte väldigt negativt av att se så mycket hemskheter? Är vi vad vi äter och blir vi vad vi konsumerar? Det framställs som att vi inte bara är formbara utan mer eller mindre maktlösa i förhållande till filmens påverkan av vårt undermedvetna, nästan som att film just skulle kunna vara övernaturlig. Det finns något djupt ironiskt över hur denna oro sedan framförs inom just skräckfilm, även som ett medvetet problematiserande av synen på skräckfilm. Samtidigt är det kanske just denna ironi som många skräcknördar behöver, en film om och för skräckälskarna.
(Krönika skriven 2022 av Iris Landar Lygren)
Comments
Post a Comment